Avajaispäivä

Avajaispäivä: Yllättäviä kohtaamisia
La 2.2.2019 ympäri Helsinkiä

Kaupungin vilskeessä, sen hiljaisemmissa sokkelossa ja yllättävissä arjen paikoissa voit kohdata flamencon Helsingin XXI Flamencofestivaalin avajaispäivänä! Kotimaiset flamencotaiteilijat on haastettu luomaan uusia paikkasidonnaisia pienoisteoksia ennakkoluulottomissa kokoonpanoissa dialogissa kaupungin eri paikkojen ja ihmisten kanssa.

Vapaa pääsy! Tarkempi ohjelma julkistetaan lähempänä ajankohtaa.

Como el agua on paikkasidonnainen flamencoteos, joka tapahtuu uimahallissa. Uimahalli paikkana mahdollistaa sekä liikkeen, äänen että tilallisten elementtien tutkimisen. Uimahalli on paikkana rooli- ja tittelivapaa vyöhyke, jossa eri-ikäiset ja erilaisista taustoista tulevat ihmiset kohtaavat. Dialogia tapahtuu teoksessa esiintyjien ja tilan välillä, kehojen välillä sanattomasti, flamencosta kumpuavien äänimaailmojen välillä, äänen ja tilan välillä, paikalla olevien kokijoiden ja esiintyjien välillä.

Como el agua: Salla Korhonen ja Anu Silvennoinen.

Työryhmä tulee Tampereelta ja sen muodostavat flamencotaiteilija Salla Korhonen, joka on ennakkoluulottomasti eri kokoonpanojen kanssa tanssinut, laulanut ja soittanut flamencoa, Saija Raskulla, teatterin vapaalla kentällä työllistyvä äänisuunnittelija sekä tanssitaiteilija ja flamencontekijä Anu Silvennoinen, joka on toiminut tanssin vapaalla kentällä koreografin, tanssijan, esiintyjän, tuottajan, opettajan ja taiteellisen johtajan tehtävissä. Hän on tehnyt useita omia teoksia viimeisten kymmenen vuoden aikana ja toiminut myös sosiaalisen taiteen ja yhteisötaiteen kentällä.

Kaksi tuolia: Anna Dantchev, kuva Alejandro Lorenzo.
Kaksi tuolia: Anna Murtola, kuva Ayrin Majidi.

Kaksi tuolia -teoksessa kohtaavat kaksi laulajaa kahdella tuolilla. Tuolien väliin syntyy kahden laulajan ja kolmen kulttuurin (suomalaisen, espanjalaisen ja bulgarialaisen) välinen vuoropuhelu rytmien, melodioiden ja perinteiden voimalla. Kaksi Annaa puhuvat omaa musiikillista kieltään, keskustelevat vahvalla tulkinnalla vahvoin äänin, joissa kuuluvat molempien taiteilijoiden omat sisäiset, kahden kulttuurin väliset dialogit. Anna Dantchev on suomalais-bulgarialainen laulaja, säveltäjä, tutkija ja kouluttaja, jonka moneen taipuva ääni kertoo tarinoita yli genrerajojen. Oulusta lähtöisin oleva Anna Murtola on maailman pohjoisin flamencolaulaja. Murtola on juuriltaan vahvasti kiinni flamencon perinteessä, mutta toimii myös monipuolisena muusikkona joka esiintyy sekä sooloartistina että tekee yhteistyötä erilaisten taiteilijoiden kanssa yli kulttuuri- ja genrerajojen.

Zäpämmät-duo jalkautuu luomaan paikkasidonnaisen flamencoteoksen Kanteletar por flamenco yhdessä pitkän linjan flamencotanssija ja -opettaja Sari Pikkaraisen kanssa. Tarkoituksena on luoda vuoropuhelu muusikoiden ja flamencotanssijan välille ei-perinteisessä musiikkiympäristössä, jossa flamencokitaran sijasta harmonia- ja melodiasoittimena toimii suomalainen konserttikantele. Suomalaisen kansanmusiikin vaikutteet sekoittuvat sulassa sovussa flamencon rytmiikkaan ja liikekieleen ammentaen taiteellista inspiraatiota molempiin suuntiin.

Kanteletar por flamenco: Zäpämmät, kuva Sini Suomi.

Zäpämmät on kahden naisen duo, jonka luonteessa on vähän kainoa kesätyttöä mutta myös rohkeasti paasaavaa naista: Marjo Smolander soittimenaan suomalainen konserttikantele ja perkussiot, vahvana osaamisena myös länsiafrikkalainen musiikki, sekä Pauliina Kauppila soittimenaan eksoottinen ja kanteleen kanssa yhteensopiva lyömäsoitinarsenaali. Molemmat myös laulavat. Sari Pikkarainen aloitti flamencotanssin 12-vuotiaana lajin pioneerin Reima Nikkisen johdolla. Suomen mustalaisten pitkää perinnettä flamencotanssin parissa jatkava Sari tunnetaan rehevästä ja rehellisestä liikekielestään.

Kanteletar por flamenco: Sari Pikkarainen.